صفحه نخست    بلاگ    ۱۳۹۹/۴/۱۹

طرز تهیه آیس کافی (قهوه سرد) و خواص آن

 بلاگ    ۱۳۹۹/۴/۱۹  چاپ
طرز تهیه آیس کافی (قهوه سرد) و خواص آن
قهوه یخ زده نوعی نوشیدنی قهوه است که برای اولین بار در الجزایر به صورت خنک تهیه و سرو شد. امروزه انواع مختلفی از آیس کافی وجود دارد که تفاوت آنها در نوع سرو آن می باشد. به طور مثال قهوه دمی که سرد می شود طعم دیگری می دهد و نیازی به خنک شدن ندارد یا دم کردن آن به طور معمول (گرم) و سپس خنک کننده است و اغلب با ریختن یخ یا شیر سرد روی آن تهیه می شود. در دم کردن گرم، شیرین کننده ها و طعم دهنده ها اغلب به دلیل حل شدن سریعتر در آب داغ ، قبل از خنک شدن در قهوه داغ مخلوط می شوند.
قهوه یخ زده یا آیس کافی در بسیاری از کشورها از جمله ایران به صورت بسته بندی قوطی و بدون یخ در دسترس است. صرف نظر از روش دم کردن ، قهوه یخ زده به دلیل رقیق شدن ناشی از یخ معمولاً در مقایسه با قهوه معمولی غلیظ تر تهیه می شود.پ

- میزان کافئین
قهوه دم کرده سرد به عنوان کنسانتره ساخته می شود بدان معنا که آن را با آب معمولا با نسبت 1: 1 رقیق می کنند. کنسانتره به خودی خود فوق العاده قوی است. در حقیقت حدود 200 میلی گرم کافئین در هر فنجان وجود دارد. با این حال ، رقیق کردن کنسانتره - همانطور که مرسوم است - میزان کافئین محصول نهایی را کاهش داده و آن را به قهوه معمولی نزدیکتر می کند. گرچه مقدار کافئین بسته به روش دم کردن بستگی دارد اما تفاوت در میزان کافئین بین قهوه داغ و یخ زده سرد ناچیز است. با این حال ، اگر شما نوشیدنی غلیظ کنسانتره قهوه را بدون رقیق کردن آن بنوشید، تقریباً دو برابر کافئین دریافت می کنید.

- طرز تهیه
به راحتی می توانید قهوه سرد یا آیس کافی را در خانه درست کنید. برای این کار ابتدا لوبیای قهوه بو داده شده را به صورت محلی یا آنلاین خریداری کنید و آن را آسیاب کنید یا می توانید از پودر قهوه فوری استفاده کنید. سپس به روش طرز تهیه قهوه ترک آن را دم کنید. پس از آن قهوه را درون ظرفی ریخته و بگذارید قهوه به مدت 12 تا 24 ساعت در یخچال بماند. پس از طی زمان سپری شده قهوه را صاف کنید. مایعاتی که از آن باقی می ماند کنسانتره قهوه شما است. شیشه را با یک درب محکم بپوشانید. این کنسانتره را می توانید تا دو هفته در یخچال نگهداری کنید.
برای آماده سازی کافی است کنسانتره را از یخچال خارج کرده و شیر سرد یا آب سرد را به فنجان کنسانتره قهوه اضافه کنید. این مورد را روی یخ بریزید و در صورت دلخواه به آن فوم خامه اضافه کنید. اگرچه تهیه آن نسبت به قهوه داغ به طرز قابل توجهی طولانی تر طولانی تر است، تهیه قهوه دم کرده در خانه بسیار آسان است.

- خواص آیس کافی
قهوه یخ زده یا آیس کافی در سالهای اخیر در بین قهوه سازان محبوبیت زیادی پیدا کرده است. در این نوع قهوه که به جای استفاده از آب گرم برای ترشح طعم و کافئین دانه های قهوه، آن را به مدت 12 تا 24 ساعت در آب سرد قرار می دهد. این روش نوشیدنی را نسبت به قهوه داغ کمتر تلخ می کند. اگرچه بیشتر تحقیقات در مورد فواید سلامتی قهوه از دم کرده گرم استفاده می کنند ، اما قهوه دم کرده سرد نیز اثرات مشابه زیادی را دارد.

- تقویت متابولیسم
متابولیسم فرآیندی است که بدن شما از آن برای ایجاد انرژی از مواد غذایی استفاده می کند. هر چه میزان متابولیک بدن بیشتر باشد ، کالری بیشتری را می سوزانید. درست مانند قهوه گرم، قهوه یخ زده سرد نیز حاوی کافئین است که میزان متابولیسم شما را افزایش می دهد.

- بهبود خلق و خو و افزایش روحیه
کافئین موجود در قهوه یخ زده می تواند حالت ذهنی شما را بهبود بخشد. مصرف کافئین باعث افزایش خلق و خوی ، به ویژه در بین افراد محروم از خواب می شود. همچنین خطر افسردگی شما را کاهش داده و عملکرد مغز را بهبود بخشد.

- کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی
بیماری قلبی یک اصطلاح عمومی برای چندین بیماری است که می تواند روی قلب شما تاثیر بگذارد.
آیس کافی حاوی ترکیباتی از جمله کافئین ، ترکیبات فنولیک ، منیزیم ، تریگونلین ، کوئینیدها و لیگنان است که می تواند خطر ابتلا به بیماری قلبی را کاهش دهد. این ترکیبات همچنین حساسیت به انسولین را افزایش داده و قند خون را تثبیت می کنند و باعث پایین آمدن فشار خون می شوند.

- کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2
دیابت نوع 2 یک بیماری مزمن است که در آن میزان قند خون بسیار بالاست که در صورت عدم درمان ، می تواند منجر به عوارض جدی سلامتی شود. این خاصیت به دلیل وجود اسید کلروژنیک که نوعی آنتی اکسیدان قدرتمند در قهوه است می باشد. همچنین این قهوه پپتیدهای روده را تنظیم کند ، یعنی هورمون های دستگاه گوارش که عمل هضم را کند می کنند کاهش داده و قند خون را ثابت نگه می دارد.

- کاهش خطر ابتلا به پارکینسون و آلزایمر
آیس کافی سیستم عصبی شما را تحریک کرده و ممکن است بر نحوه عملکرد مغز شما تأثیر بگذارد.
نوشیدن قهوه می تواند مغز شما را از بیماری های مرتبط با سن محافظت می کند. بیماری های آلزایمر و پارکینسون ناشی از شرایط عصبی هستند به این معنی که آنها ناشی از مرگ سلول های مغزی است که با گذشت زمان رخ می دهد در حالی که پارکینسون اغلب باعث لرزش های جسمی و سفتی بدن همراه است. وجود چندین ترکیب موجود در این قهوه مانند فنیلیندانان ها ، و همچنین ترکیبات هارمن و غیرهارمن ، از بیماری آلزایمر و پارکینسون جلوگیری می کند.

- تقویت معده
بسیاری از مردم از خوردن قهوه اجتناب می کنند زیرا یک نوشیدنی اسیدی است که رفلاکس معده را تحریک می کند. رفلاکس شرایطی است که در آن اسید معده به طور مکرر از معده شما به داخل مری شما منتقل می شود و باعث تحریک می شود. دم کرده سرد و قهوه داغ به طور کلی میزان اسیدیته مشابهی دارند، اگرچه بسته به نوع فرد متفاوت است. با این وجود قهوه سرد اسید کمتری دارد و معده را کمتر تحریک می کند. همچنین کربوهیدرات ها یا زنجیره های مولکول های قند باعث تقویت ایمنی دستگاه گوارش شما شده و باعث کاهش تحریک روده و اثرات نگران کننده اسیدیته قهوه بر معده می شوند.

- افزایش طول عمر
قهوه یخ زده خطر مرگ شما را کاهش دهد و این بیشتر به دلیل وجود نظر آنتی اکسیدان زیاد است. زیرا آنتی اکسیدان ها ترکیباتی هستند که به جلوگیری از آسیب سلولی کمک می کنند و می توانند منجر به بیماری های مزمن مانند بیماری های قلبی ، دیابت نوع 2 و سرطان شوند. این شرایط می تواند طول عمر شما را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.