صفحه نخست    بلاگ    ۱۳۹۹/۴/۲۲

شوریده ماهی؛ خواص و نحوه طبخ آن

 بلاگ    ۱۳۹۹/۴/۲۲  چاپ
شوریده ماهی؛ خواص و نحوه طبخ آن
ماهی شوریده یکی از کم خارترین و خوشمزه ترین ماهی های دریای جنوب می باشد که گوشتی نرم و لطف دارد. دلیل محبوبیت این ماهی ارزش غذایی بالای آن در کنار طعم لذیذ و گوشت کم تیغ آن است و اغلب در تهیه قلیه ماهی و یا شکم پر مورد استفاده قرار می گیرد. البته می توانید آن را به صورت کبابی یا سرخ شده نیز استفاده کنید.

- شکل ظاهری
خصیصه بارز شوریده ماهیان خط جانبی بسیار بلند بر روی بدن آنان می باشد که تا انتهای دم نیز می رسد. همچنین این ماهی دارای اتولیت های منقش یا سنگ گوش های شنوایی بزرگی است که باعث می شود به آسانی آن را تشخیص دهید. به طور کلی شوریده ماهی ظاهری دوکی شکل و کشیده با فلس های ریز نقره ای دارد که بین 30 الی 40 سانتی متر رشد می کند اما گاهی طول آن در بهترین حالت به 70 سانتی متر نیز می رسد. رنگ بدن این ماهی در پشت قهوه ای و در میانه و شکم نقره ای و در قسمت سینه و زیر شکم قهوه ای تیره است. شورید ماهی از میگو ها و بعضی از بی مهرگان تغذیه کرده و بیشتر در آب های خلیج فارس یافت می شود. برای صید این ماهی اغلب از تور گوشگیر یا ترال کف، قلاب دستی یا صید ورزشی استفاده می کنند.
شوریده ماهی به ماهی های غرغرو نیز معروف هستند زیرا دارای کیسه شنای بسیار بزرگی هستند که باعث ایجاد صوت در آنان می شود. این کیسه هویجی شکل و دارای زوائدی است که از دیگر مشخصه های بارز این ماهی است.

- خواص شوریده ماهی
شوریده ماهی منبع غنی از پروتئین و اسیدهای چرب امگا 3 و 6 می باشد اما میزان امگا 3 در آن به میزان قابل توجهی بیشتر از امگا 6 می باشد. به همین دلیل این ماهی یک غذای دریایی سالم و مغذی می باشد که باید آن را در برنامه غذایی خود جای داده و حداقل هفته ای یک بار آن را تهیه و میل کنید. علاوه بر این تخمک این ماهی نیز که به اشبل معروف است که در عین داشتن طعمی لذیذ، از ارزش غذایی بالایی برخوردار بوده و طرفدارن زیادی نیز دارد.

- نحوه طبخ
از آنجا که شوریده ماهی گوشتی نرم و کم تیغ داشته که به راحتی از آن جدا می شوند اغلب در تهیه انواع غذاهای دریایی مورد استفاده قرار می گیرد. قلیه ماهی، حواری ماهی، ماهی شکم پر و..... با این ماهی بسیار لذیذ و خوش طعم خواهند شد. اما بهترین روش طبخ این ماهی سرخ کردن آن در روغن می باشد. اما اگر می خواهید این ماهی لذیذ و پر پروتئین را به صورت رژیمی استفاده کنید می توانید آن را کباب کرده و یا به صورت شکم پر در فر درست کنید. برای حفظ زیبایی ماهی در هنگام سرو بهتر است، سر و دم ماهی را جدا نکنید.

- موارد منع مصرف
از آنجا که میزان تجمع جیوه در شوریده ماهی کمی بالاست مصرف آن به زنان باردار در سه ماهه اول بارداری توصیه نمی شود. اما مصرف آن برای سایر افراد بلامانع است و هیچ گونه آسیبی بر سلامتی بدن ندارد.