صفحه نخست    بلاگ    ۱۳۹۹/۴/۲۸

انواع کاپوچینو؛ طرز تهیه و تفاوت آن با لاته

 بلاگ    ۱۳۹۹/۴/۲۸  چاپ
انواع کاپوچینو؛ طرز تهیه و تفاوت آن با لاته
کاپوچینو نوعی نوشیدنی قهوه مبتنی بر اسپرسو است که از ایتالیا سرچشمه گرفته و به طور سنتی با کف شیر (میکرو فوم) تهیه می شود. این قهوه به طور معمول از نظر حجم کوچکتر از لاته است و لایه ضخیمی از میکرو فوم دارد. این نام از friars کاپوچین با اشاره به رنگ آن گرفته شده است و در این زمینه به رنگ نوشیدنی وقتی شیر در قسمت کوچکی به قهوه تیره و دم کرده اضافه می شود اشاره دارد. از نظر ظاهری یک کاپوچینو مدرن با اسپرسو کرمی و شیر فوم دار نتیجه ای از تکامل طولانی نوشیدنی است. البته کاپوچینو را می توانید به صورت پودرهای آماده نیز تهیه کرده و در ترکیب با آب جوش میل کنید.

- محبوبیت
کاپوچینو به طور سنتی طعمی بود که در اروپا ، استرالیا ، آمریکای جنوبی و برخی از کشورهای آمریکای شمالی مورد استقبال قرار گرفت. در ایتالیا و در سراسر قاره اروپا، کاپوچینو به طور سنتی در صبح و معمولا به عنوان بخشی از صبحانه مصرف می شود. ایتالیایی ها به طور کلی کاپوچینو را با وعده غذایی غیر از صبحانه نمی نوشند زیرا معتقدند کاپوچینوها مبتنی بر شیر هستند و برای نوشیدن در روز بسیار سنگین به نظر می رسند؛ اگرچه بعضی اوقات بعد از ناهار یا شام اسپرسو می نوشند. در عوض اسپرسو را به دلیل اعتقاد داشتن كمبود شیر در هضم ، پس از غذا سفارش می دهند. کاپوچینو به طور سنتی در فنجان های 150-180 میلی لیتر سرو می شود.

- آماده سازی
اگرچه اندازه فنجان یا لیوان شما در تهیه کاپوچینو مهم است اما دو روش اصلی تهیه آن وجود دارد: یکی روش سنتی یا کلاسیک با کف شیر. دیگر روش "هنر لاته" است. در حالت اول که پیروی از ایده سنتی کاپوچینو است که با اسپرسو ، شیر بخارپز و کف شیر تهیه می شود. حالت دوم همان دستور العمل را دنبال می کند ، اما بیشتر در فنجان های کوچکتر سرو می شود و شیر با بافتی کرمی به آرامی به قوه اضافه می شود.

- انواع کاپوچینو
- کاپوچینو فردو
کاپوچینو فردو نسخه سرد یک کاپوچینو است و نوشیدنی که معمولا در بالای آن مقدار کمی شیر منجمد دارد. این نوشیدنی در یونان ، قبرس و مناطقی از ایتالیا موجود است. در رم این نوع کاپوچینو
را قبلا تهیه کرده و در یخچال دارند. قهوه فردو یا freddo یک نسخه سرد از اسپرسو (بدون شیر) است.

- فردو کاپوچینو
در یونان و قبرس ، یک کاپوچینو سرد به عنوان فردو کاپوچینو معروف است که متفاوت از همتای ایتالیایی خود می باشد. این نوشیدنی وجود نام ایتالیایی طعم دار است. در ابتدا، فوم مبتنی بر شیر با استفاده از شیر سرد و یک هم زن برقی ایجاد می شود. این به دلیل استفاده از قهوه فراپه در کافه های یونان امری عادی است. فوم سپس به اسپرسو اضافه شده روی یخ آنیخ میریزند.

- کاپوچینو سرد یا یخ زده
نوشیدنی قهوه منجمد، مخلوط نوشیدنی قهوه به عنوان یک شربت سیاه است که با خامه مخلوط می شود (یا با درخواست مشتری شیر یا شیر شکلات به آن اضافه می شود). Ice Capp همچنین می تواند با شربت کارامل یا شکلات تهیه شود که طعم بهتری دارد.

- تفاوت کاپوچینو و لاته
نیمی از کاپوچینو را شیر بخار پز تشکیل می دهد اما به همان اندازه نیز اسپرسو دارند که باعث می شود کمی قوی تر شوند. آنها صاف و یکدست - شیر و اسپرسو به خوبی مخلوط می شوند - هستند اما هنوز هم می توانید بسیاری از طعم های طبیعی قهوه را با آن تجربه کنید. لاته برای مواقعی که یک فنجان شیر گرم می خواهید یک گزینه عالی، بهتر سبک تر به نظر میرسند.
برخی افراد از لیه فوم دار خامه متنفر هستند اما برخی دیگر این لایه از فوم را آن کافی نمی دانند. لاته ها دارای یک لایه نازک و دلپذیر فوم هستند، اما کاپوچینوها لایه ضخیم تری از فوم دارند.
همچنین قهوه لاه 2-3 برابر کوچکتر از کاپوچینو هستند اما تمایل بیشتری به نوشیدن آن وجود دارد.

- تهیه کاپوچینو و لاته در خانه
در صورت داشتن یک دستگاه اسپرسو ، هر دو نوشیدنی به راحتی در خانه تهیه می شوند اما تمایل به استفاده از کاپوچینوها بیشتر است زیرا تقریبا انتظار زیادی در مورد کف شیر وجود ندارد (و اگر اسپرسو را خراب کردید ، طعم دادن آن سخت تر است). اگر قهوه ساز خانگی نیز ندارید می توانید به راحتی از پودر آماده کاپوچینو استفاده کرده و آن را در فنجان آب جوش ریخته و میل کنید اما به طور طبیعی نمی توانید لایه ضخیمی از فوم را روی آن احساس کنید.
برای تهیه کاپوچینو بدون دستگاه و پودر نیز می توانید به روش زیر عمل کنید.
ابتدا شیر را داغ کنید. 1 فنجان شیر را روی حرارت متوسط گرم کنید و اجازه دهید شیر بجوش آید تا حباب ها در لبه آن شکل بگیرد سپس شیرجوش را از روی حرارت بردارید. در مرحله بعد شیر را با همزن برقی بزنید و با ضخیم شدن شیر سرعت را افزایش دهید. مخلوط کردن را تا زمانی که حجم مورد نظر را بدست آورید ادامه دهید.
حالا قهوه درست کنید. 2 قاشق غذاخوری قهوه را با یک فنجان آب ترکیب کنید. سعی کنید از دانه قهوه بو داده French Roast برای طعم کامل استفاده کنید. برای این کار می توانید از دستگاه فرنچ پرس بهره ببرید. البته قهوه اسپرو نیز طعم قوی تری به آن میبخشد. قهوه فوری نیز جایگزین مناسبی است.
حالا برای تهیه کاپوچینو کلاسیک قهوه اسپرسو، شیر بخارپز و کف شیر را به ترتیب با یکدیگر ترکیب کرده و با استفاده از 2 یا 3 قاشق غذاخوری شربت طعم دار یا حتی انواع مختلف شیر مانند شکلات یا وانیل آن را تهیه و سرو کنید.