صفحه نخست    بلاگ    ۱۳۹۹/۴/۲۸

طرز تهیه پیده گوشت ترکیه ای

 بلاگ    ۱۳۹۹/۴/۲۸  چاپ
طرز تهیه پیده گوشت ترکیه ای
پیده یکی از لذیذترین و پرطرفدارترین غذای ترکی می باشد که از یک لایه خمیر نازک و ترد به عنوان پایه اصلی به همراه گوشت، مرغ، سبزیجات در داخل تهیه می شود. گاهی مردم ترکیه روی آن تخم مرغ نیمرو کرده و در وعده صبحانه یا ناهار می خورند. این غذا که در گویش محلی و سنتی به لاهمجون (لاح ماجون) نیز معروف است به راحتی تهیه و سرو می شود.
برای طبخ پیده معمولا از یک تنور مناسب آجری یا اجاق سنگی استفاده می شود و انواع مختلفی دارد که به طور گسترده شامل اجزای مختلفی همچون پنیر، پیاز، فلفل، گوجه فرنگی ، سوسیس، تخم مرغ، قارچ، گوشت و مرغ می باشد. البته می توان آن را در خانه و داخل فر نیز تهیه کرد.

- طرز تهیه پیده
برای این غذای لذیذ در خانه شما به آرد سفید الک شده، مخمر، شکر، نمک، روغن زیتون، دانه کنجد، تخم مرغ و بنا بر نوع آن گوشت چرخ کرده یا مرغ نیاز دارید.

- تهیه خمیر
در مرحله اول باید خمیر پیده را آماده کنید. البته می توانید آن را به صورت آماده از بیرون خریداری نمایید اما اگر خود نسبت به تهیه آن اقدام کنید طعم و بافت بهتری خواهد داشت. بنابراین آرد، مخمر، شکر و نمک را در یک کاسه ترکیب کنید. سپس در میان آن حفره ای ایجاد کرده و آب گرم را اضافه کنید. برای مخلوط کردن آن از یک قاشق چوبی استفاده کنید و سپس بخوبی با دست آن را ورز دهید به طوری که به دیواره های کاسه نچسبد.
سپس خمیر را روی یک سطح صاف که روی آن آرد پاشیده شده قرار داده و به مدت 15 دقیقه تا زمانی که صاف و الاستیک شود، ورز دهید. درون یک کاسه روغن بریزید (ترجیحا روغن زیتون). خمیر را درون کاسه گذاشته و به آرامی به روغن آغشته کنید. سپس با یک حوله مرطوب روی آن را پوشانده و در یک مکان گرم و بدون نور به مدت 1 تا 2 ساعت قرار داده تا خمیر استراحت کند تا زمانی که اندازه خمیر دو برابر شود.
پس از طی زمان گفته شده، فر را با دمای 230 درجه سانتیگراد روشن کرده و اجازه دهید گرم شود. خمیر را روی یک سطح پوشیده شده با آرد گذاشته و به نصف برش دهید. کمی با دست صاف کنید. هر یک از نیمه را به صورت جداگانه قرار دهید. با یک حوله مرطوب بپوشانید و به مدت 15 دقیقه در جای گرم بگذارید. پس از آن با استفاده از دست یا وردنه، هر قطعه خمیر را درون سینی به اندازه دلخواه و به صورت بیضی شکل باز کنید.بهتر است روی کاغذ روغنی این کار را انجام دهید البته به طور سنتی این خمیر را درون ظرف سفالی باز می کنند و باز هم با یک حوله مرطوب آن را پوشانده و به مدت 10 دقیقه در یک مکان گرم قرار دهید.

- مواد داخل پیده
برای تهیه پیده گوشت شما به مقداری گوشت چرخ کرده، پیاز، فلفل، نمک و فلفل و ... نیاز دارید. تهیه آن به سادگی تهیه مایه ماکارونی است. برای اینکار باید پیاز را نگینی خرد کرده و به همراه روغن تفت دهید تا طلایی شود. سپس به آن گوشت را اضافه کرده و تا زمانی که رنگ گوشت تغییر کند تفت می دهید. بری افزودن رنگ و طعم به آن 1 الی 2 قاشق رب گوجه فرنگی به مخلوط خود اضافه کنید. در صورت دلخواه می توانید از فلفل دلمه ای خرد شده یا قارچ ورقه ای استفاده کنید. می توانید فیله مرغ ریش ریش شده یا نگینی را جایگزین گوشت کنید.

- ترکیب مواد
پس از آن، کمی از مایه گوشت را درون خمیر ریخته و روی آن را با خمیر پیتزا و آویشن بپوشانید.
زرده تخم مرغ و روغن را در یک کاسه ترکیب کنید روی لبه های خمیر با قلمو بمالید. برای ایجاد تورفتگی در بالا از انگشتان خود استفاده کنید.
کف سینی فر کاغذ روغنی پهن کرده و و پیده را روی آن قرار داده و به مدت 30 دقیقه درون فر با دمای ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد قرار دهید تا کاملا پخته و طلایی شود. برای طلایی شدن سطح پنیر، ۵ دقیقه گریل فر را روشن کنید. در آخر پیده را از فر خارج کرده و نوش جان کنید. برای خوش طعم تر شدن می توانید کمی کره آب شده روی آن بمالید.

! نکته
- خمیر پیده ترکی به طور سنتی روی سنگ های مخصوص آشپزی پخته می شود که می توانند درجه حرارت بالا را تحمل کنند. این سنگ ها رطوبت را جذب می کنند و به نان پایه ترد و بافت جویدنی می بخشند. اما برای تهیه پیده در خانه نیازی به اجاق خشتی ندارید و می توانید آن را با استفاده از وسایل آشپزخانه و در فر تهیه کنید.

- آماده سازی و پخت آن به زمانی در حدود 45 دقیقه نیاز است.

- می توانید به جای گوشت و مرغ از تخم مرغ نیمرو به همراه سبزیجات معطر استفاده کرده و در وعده صبحانه آن را میل کنید.